-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47447 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

چرا بعضي از دانشمندان كه قرآن را قبول داشتند، به آن ايمان نياوردند؟

انسان، فطرتاً خواهان حق است و افرادي كه حق را نميپذيرند، يا از آن اطلاع ندارند كه در مورد قرآن چنين است; (زيرا پيروان اديان ديگر غالباً از قرآن و حقايق نوراني آن بياطلاع هستند.) و يا آگاهند; ولي صرف دانستن حق، باعث پذيرش آن نيست; بلكه پذيرش حق بستگي دارد به: 1. شخص براي شنيدن حق حاضر باشد; 2. تصميم عمل به حق را داشته باشد; 3. تشخيص نيك و بد برايش مقدور باشد.

در برخي افراد، چنان تعصبهاي لجوجانه قبيلهاي و نژادي تأثير كرده كه روح شنوايي و درك حقايق محتواي كلام را از دست دادهاند و حاضر به شنيدن كلام حق نيستند. برخي ديگر، گاهي چنان حس تشخيص نيك و بد از آنها سلب شده كه حتي اگر گوش هم فرا دهند، مطلب حق را درك نميكنند; به علت اينكه حق، به وسيله دانشمندان (به عللي) كتمان شده است كه اگر كتمان نميشد، امكان پذيرش آن وجود داشت; همانگونه كه اگر هنگام ظهور اسلام و بعد از آن، دانشمندان يهود و نصارا در مورد بشارتهاي عهدين افشاگري كامل ميكردند و آنچه را در اين زمينه ميدانستند، در اختيار ساير مردم ميگذاردند، ممكن بود در مدت كوتاهي هر سه ملت زير يك پرچم گرد آيند.

عدهاي هم حق را ميشنوند و قدرت تشخيص نيك و بد را هم دارند، ولي بر اثر عواملي همچون هواپرستي، ترس از دست دادن موقعيت اجتماعي فعلي و... حاضر به گرويدن به حق و عمل به آن نيستند.(ر.ك: تفسير نمونه، آيتالله مكارم شيرازي و ديگران، ج 7، ص 125، دارالكتب الاسلاميه.)

اگر موانعي كه شمرده شد و همچنين عواملي كه انسان را از مقتضاي فطرت باز ميدارد (تقليد از نظر و رفتار ديگران، تابع هواي نفس بودن، غفلت و اشتباه و...) از جلوي شخص برداشته شود، حق را خواهد پذيرفت; به عنوان نمونه، آقايان فخرالاسلام،(تفسير نمونه، ج 1، ص 211.) حامد الگار، هنري كربن و... از كشيشان و دانشمندان مشهوري هستند كه بعد از دريافتن حق به دين اسلام گرويدند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.